مدیر زندگی

اهمال کاری، علل و ۱۰ راهکار غلبه بر آن

اهمال کاری

اهمال کاری یکی از ده مشکل رایج مردم در مدیریت زمان است که خیلی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مقاله، به اهمال کاری و ۷ علت آن، پیامد‌ها و ۱۰ راهکار غلبه بر آن اشاره شده است.

 

فهرست

 

چه چیزی باعث اهمال کاری می‌شود؟

عوامل مختلفی باعث می‌شوند کارها به تعویق بیفتد. افراد اهمال‌کار نیز ممکن است در تعیین و دستیابی به اهداف به مشکل بخورند یا تحت فشار قرار بگیرند. برای درک اینکه چرا بعضی آدم‌ها تعلل می‌کنند، بیایید اول ببینیم که اهمال کاری چیست و به انواع مختلف آن نگاهی بیندازیم.

«اهمال‌کاری، به تعویق انداختن کاری است که باید تکمیل شود.» یعنی موکول کردن کارهای ارزشمند به بعد، که انجام  آن‌ها خارج از وقت اصلیشان خیلی دیرتر و سخت‌تر باشد. مثلاً وقت درس خواندن شب قبل از امتحان نیست. درس خواندن در شب قبل از امتحان خیلی دیر و سخت است.

در این جا به ۷ علت اهمال کاری اشاره می‌کنیم.

 

۷ علت اهمال کاری

۱.ترس از شکست: مثلا  کسی که از سخنرانی می‌ترسد هیچ وقت خودش را در معرض زمینه‌های سخنرانی قرار نمی‌دهد در حالی که مهارت‌های سخنوری در جایگاه حرفه‌ای و اجتماعی شما تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

۲. بی‌انگیزگی؛

۳. ابهام و عدم وضوح مراحل انجام کار؛

۴. مهارت‌های ضعیف در مدیریت زمان: کسانی که مدیریت زمان بلد نیستند در مدیریت اولویت‌ها، حذف هدر‌رفت‌های زمانی، برنامه‌ریزی و بسیاری مهارت‌های دیگر ضعف دارند که همه‌ی این‌ها منجر به اهمال کاری می‌شود.

۵. نوع شخصیت: بسیاری از انسان‌ها شخصیت راحت طلبی دارند که البته قابل تغییر است، چون اغلبِ صفات شخصیتی اکتسابیند.

۶. عادت‌های ناسالم: اگر دائماً در انجام به موقع کارها مشکل دارید، ممکن است به این علت باشد که هرگز عادت‌های مثبتی ایجاد نکرده‌اید تا به شما در انجام کارها کمک کند.

۷. محیط ناسالم: کارمند فعالی را تصور کنید که در یک محیطی قرار می‌گیرد که اغلب اهمال‌کارند. این کارمند فعال چون همیشه خودش را کمی بالا‌تر از میانگین عملکرد بقیه می‌بیند، ‌احتمال دارد که به همین اکتفا کند و این خود نوعی اهمال کاری پنهان است. حالا یک کارمند اهمال‌کار را تصور کنید که در محیطی قرار می‌گیرد که اغلب فعالند. این کارمند چون همیشه خودش را پایین‌تر از میانگین عملکرد بقیه می‌بیند همیشه در تلاش است تا ظرفیت‌های وجودی خودش را ارتقاء بدهد. این دو مثال متضاد را زدم تا روشن شود محیط چقدر در اهمال‌کار مؤثر است.

اهمال کاری مشکلی است که باید از ریشه حل شود.  شما نمی‌توانید آن را فقط با صحبت کردن یا خواندن یک کتاب در مورد مدیریت زمان از بین ببرید.  کلید غلبه بر اهمال کاری در تغییر عادات و رفتارها نهفته است.

وقتی کاری را به تعویق می‌اندازیم، اغلب برای انجامش در آخرین لحظه عجله می‌کنیم که در نتیجه کار با کیفیت پایین‌تر و با استرس بالا انجام می‌شود و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن ضرب‌الاجل‌ها و انبوهی از کارهای ناتمام شود، که بر توانایی مدیریت زمان شما اثر بد می‌گذارد.

علاوه بر این، علت اصلی به تعویق انداختن کار می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.  با این حال، اغلب ریشه در مسائل عاطفی یا روانی دارد.

۴ پیامد اهمال‌کاری

  1. افزایش استرس و اضطراب با نزدیک شدن به موعد مقرر.
  2. کیفیت پایین کار ناشی از عجله یا زمان ناکافی برای انجام درست کار.
  3. صدمه به روابط و اعتبار به دلیل عدم انجام تعهدات.
  4. فرصت‌های از دست رفته به دلیل اقدام نکردن به موقع.

 

۱۰ راهکار غلبه بر اهمال کاری

ما در دوره‌های آموزشی، روش‌های غلبه بر اهمال کاری را آموزش می‌دهیم که در ادامه می‌خواهیم ۱۰ مورد کاربردی را خدمت شما ارائه دهیم:

۱. سؤال‌های هدفمند از خود بپرسید. سؤال‌هایی که به ایجاد خودآگاهی شما کمک می‌کند زیرا یکی از علل اهمال‌کاری، ضعف در خودآگاهی است. گاهی اوقات وقتی تعلل می‌کنید با خودتان خلوت کنید و سؤال کنید تا علّت دقیق این که چرا کارها به تعویق می‌افتند را پیدا کنید. مثلاً از خودتان بپرسید: آیا نسبت به کاری که باید انجام می‌دادم احساس ناراحتی یا اضطراب دارم؟ آیا باید این کار را انجام دهم؟ اگر باید انجام دهم، چرا معطل می‌کنم؟

۲. گام های بزرگ را به گام‌های کوچک‌تر تبدیل و برنامه‌ریزی کنید. این کار دوتا فایده دارد: ‌الف. با این کار احساس غرق شدگی را کاهش دهید و شروع را آسان‌تر کنید.‌ ب. زوایای مبهم کار برایتان واضح می‌شود. حتماً بعد از تکمیل هر اقدام و مرحله به خودتان پاداش بدهید. این کار در ایجاد عادت‌های خوب، مؤثر است.

۳. اهداف مشخص و قابل اندازه گیری تعیین کنید. تعیین اهداف واضح به ایجاد تمرکز و انگیزه کمک می‌کند.

۴. استفاده از تکنیک های مدیریت زمان: تکنیک اول: شما در این تکنیک، به جای تعویق یک کار، متعهد می‌شوید که به مدت ۵ دقیقه روی آن کار کنید. ایده این است که وقتی شروع به کار کردید، ممکن است بعد از ۵  دقیقه متوجه شوید که بیش‌تر کار کرده اید. تکنیک دوم: استفاده از تکنیک پومودورو (که در کانال درباره این تکنیک توضیح داده ایم).

۵. حذف عوامل حواس پرتی: شناسایی و حذف عوامل حواس پرتی می تواند به افزایش تمرکز و بهره‌وری شما کمک کند. مثلا هرموقع مبایل شما پیام میدهد حواستان پرت میشود و برای جلوگیری مبایل را سایلنت میکنید.

۶. ترس: اگر علت اهمال کاری ترس باشد، بهترین راهکار این است که در دل کار شیرجه بزنید. آن وقت متوجه می‌شوید که از یک هیولای پوشالی، بی‌خودی ترسیده بودید. ترس از کار بیش‌تر از خود کار به شما فشار وارد می‌کند.

۷. اگر علت اهمال کاری بی‌انگیزگی باشد، محیط خودتان را تغییر دهید: با افراد مثبت معاشرت کنید و به نظم و پاکیزگی محیط اطراف خود بیشتر بپردازید. محیط و معاشرت‌ها در تقویت انگیزه و حتی غلبه بر ترس هم مؤثر است.

۸. کمک گرفتن از فردی قابل اعتماد و پاسخگو: داشتن شخصی مانند عضوی از خانواده دوست یا همسر که نگرانی ها اهداف و پیشرفت خود را با او در میان بگذارید باعث میکند به شما انگیزه بیشتر دهد تا در مسیر خود بمانید.

۹. توانایی‌های ذهنی و عملی خودتان را ارتقاء بدهید: یادگیری  ظرفیت‌های درونی شما را وسعت می‌دهد و هر چقدر توانایی‌ها و ظرفیت وجودی‌تان را وسعت دهید، کمتر گرفتار اهمال کاری خواهید شد. چطور؟ با مطالعه، شرکت در کارگاه‌های مهارتی، معاشرت با انسان‌های موفق…

۱۰. مثبت اندیشی: به نکات مثبت هر موضوع بیشتر از نکات منفی اش دقت کنید افراد مثبت بین هیچ وقت تسلیم نمیشوند و در هر شرایطی به کارشان ادامه میدهند.

در نهایت اگر همین الآن به عادات اهمال کاری خود پایان ندهید، آن‌ها در دراز مدت با شما خواهند ماند و ممکن است به شغل و زندگی شخصی شما آسیب جدی وارد کند. اما برای تغییر برای بهتر شدن هیچ وقت دیر نیست. از همین الآن شروع کنید.

موفق باشید.

به دیگران بفرستید

مهدی سلیمی

مهدی سلیمی

محقق و مدرس مهارت‌های زندگی با رویکرد حرفه‌گرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *